Utveckla dig som ryttare!

Bli mer medveten om din kropp, hur dina muskler, skelett och nervsystem kan samarbeta bättre så att du får bättre balans, ryttarkänsla och koordination!
”Om du vet vad du gör kan du göra vad du vill”

Såhär kan du uppleva Feldenkraismetoden!

Lektioner online

Onlinelektioner- gruppövningar där alla är hemma hos sig och kopplar upp sin dator så jag ser alla. 

Rid och lyssna

Lyssna på lektioner när du rider. Du lyssnar på olika förinspelade övningar  i din mobil när du rider. 

Lektioner online

Workshop live, är ni några stycken som vill att jag ska komma till er? Det gör jag gärna! Det finns flera olika upplägg, tex två grupplektioner med ett teoripass emellan eller en grupplektion mellan andra ridlektioner som ni har en instruktör till. Minst 4 deltagare behövs för at det ska bli av.

Privaat/enskilda lektioner

Privatlektion, till häst. Kan göras både live och på distans via en app (Ridesum).

Privatlektion bara för ryttaren. Endast live. Du ligger på en massagebänk och får rörelseinstruktioner.

Minska onödig ansträngning och fungera med bättre flexibilitet

Som barn har vi tillgång till ett brett rörelsespektra. Med tiden så begränsas detta ofta och av olika anledningar. 

Du känner dig kanske stel och spänd och har kanske till och med värk. Dina muskler är då oftast i obalans. Vissa muskler arbetar för mycket och andra för lite. Balans saknas. 

Vill du förändra detta?

Vad kan bli bättre för dig som ryttare?

Ryttarkänslan

Du får hjäp med att balansera dig bätre på din häst när du blir medveten om dina vanemässiga och reflexmässiga mönster. När du är medveten kan du ändra dem!

Koordinationen

När dina muskler jobbar mer i balans, dvs att mothållande och eftergivande muskelsamarbeten fungera rbättre så blir också din koordination bättre.

Harmonin med din häst

När du kan använda mindre rörelser och inverka på hästen på ett smidigare sätt så blir din ridning och din samvaro med hästen mer harmonisk. Ni blir "ett"!

Tanke

Du tänker ATT du ska göra rörelsen

Intryck

Du funderar på HUR du ska göra rörelsen

Rörelse

Att GÖRA, du utför själva rörelsen. Tiden när du gör den räkas.

Känsla

Hur blir din KÄNSLA när du gjort den?

Ca antal skelettben i kroppen
Ca antal muskler i kroppen
%
av vår vikt är muskler (ca)

Svar om ridning och Feldenkrais

Ja metoden passar faktiskt alla ryttare oavsett utbildningsnivå, ambitioner och ålder.  Det låter lite klyschigt kanske men faktum är att eftersom metoden bygger på att du själv hittar din egen nivå att göra rörelserna på så finns det inget som är för svårt eller för jobbigt.

Det enda som krävs är att du har en vilja att utvecklas.

  • Onlinelektioner- gruppövningar där alla är hemma hos sig och kopplar upp sin dator så jag ser alla. Läs mer i nästa flik om detta!
  • Lyssna på lektioner när du rider. Du lyssnar på olika förinspelade övningar  i din mobil när du rider. 
  • Workshop live, är ni några stycken som vill att jag ska komma till er? Det gör jag gärna! Det finns flera olika upplägg, tex två grupplektioner med ett teoripass emellan eller en grupplektion mellan andra ridlektioner som ni har en instruktör till. Kontakta mig så bestämmer vi mer! Minst 4 deltagare.
  • Privatlektion, till häst. Kan göras både live och på distans via en app (Ridesum).
  • Privatlektion bara för ryttaren. Görs endast live.

Vad känns mest spännande för dig att börja med?
Ring (070-441 38 93) eller mejla mig på Sara@stiernform.se så pratar vi mer om vad just DU vill och behöver!

Vi är en grupp människor som alla är hemma hos oss själva, smidigt, skönt och tidsbesparande att inte behöva åka iväg för att göra Feldenkrais! Du kopplar upp dig via ett program som jag tillhandahåller som heter Zoom (läs mer exakt hur du gör i fliken ”hur fungerar det tekniska”.)

Jag ser och hör dig och sedan görs övningarna oftast liggande på golvet på ett liggunderlag eller yogamatta. Lektionerna kan också ibland göras stående eller sittande på en stol. 

Lektionerna spelas sedan in och du kan göra dem gång på gång själv hemma.

KLÄDER:
Klä dig i mjuka och bekväma kläder. Ta på dig så mycket att du kan ligga stilla ett tag utan att frysa. Det ska kännas ombonat och mysigt. Om du fryser är det svårare för musklerna att slappna av och det blir även svårare att koncentrera sig.

Det är en fördel om du har ljusare kläder då ser jag dig lite bättre från datorn.

ÖVRIGA TILLBEHÖR:
Yogamatta eller vanligt liggunderlag. Badhandduk eller kudde är bra att ha tillhands. Filt eller matta under liggunderlaget är bra så det inte drar kallt från golvet.

OM DIN PLATS HEMMA:
Välj en plats där du kan vara ostörd och där det är lugnt, bekvämt och behaglig temperatur. Det är också bra om du har någon form av allmän belysning i taket eller bra golvlampa så att du syns bra.

TEKNISKA FÖRKLARINGAR:
Lektionerna sker som sagt online och hålls live av mig i ett webbvisningprogram som jag tillhandahåller som heter Zoom. Det är ett väldigt enkelt program att använda!

Så här går det till:

  1. När du anmäler dig får du en länk av mig som du ska använda för att logga in.
  2.  Det är väldigt enkelt och smidigt att logga in, det är bara att klicka på en länk och sedan hämtas programmet. Det kostar ingenting för dig. Jag hjälper till om något strular.
  3. När du loggat in syns du med bild och ljud (som du själv kan stänga av om du vill).
  4. Sedan ställer du tillsammans med mig in din webkamera så att hela du syns när du ligger ner på ditt liggunderlag.

TIDER OCH PRISER:
Man bokar fyra lektioner åt gången. Lektionerna är kvällstid. Detta kostar 400 kronor. Ny grupp startar i januari 2020. Anmäl ditt intresse via ett mejl till sara@stiernform.se

PROVA GRATIS EN GÅNG!
Jag erbjuder en gratis ”prova på gång” för att du ska få en upplevelse om hur det fungerar och om det känns intressant för dig.

Vill du anmäla dig till en prova på gång så klicka här på länken så skickar du ett mejl till mig och frågar om när nästa provlektion är.

Jag rekommenderar även att du som en uppstart/introduktion bokar in dig på en modul om fyra lektioner för att det tar lite tid att förstå och hitta en känsla i hur metoden fungerar!

Om Feldenkraismetoden
Medvetenhet genom rörelse

”Vår förmåga att utvecklas är vår största tillgång!”

Moshe Feldenkrais

Feldenkraismetoden skapades på 1950-talet Moshe Feldenkrais, som var en israelisk fysiker som bland annat arbetade med flera nobelpristagare. Han var aktiv utövare av judo och det var när han skadades sitt knä som han började utforma denna metod. Han utbildade Feldenkraispedagoger över hela världen fram till 1980-talet fram till sin död 1984.

Metoden bygger på att man ska bli medveten om sina rörelser, hur vårt nervsystem jobbar, skelettet och våra musklers roll. Man kan göra gruppövningar eller få enskild lektion. Det är en fördel att använda sig av metodens ”tänk” i vardagslivets alla rörelser!

Om min utbildning

Jag har utbildat mig vid The Yochanan Rywerant school of Feldenkrais i Malmö. Lärare var Elisabeth Bloom som är leg. sjukgymnast, utbildad i Berlin. Hon är även vårdlärare samt auktoriserad Feldenkraispedagog. Av sin Feldenkraislärare Yochanan Rywerant är hon även utbildad trainer, dvs har rätt att utbilda nya pedagoger inom metoden. Elisabet är författare till boken Feldenkraismetoden förklarad, samt medförfattare till Feldenkraismetoden Att lära sig lära igen.

Utbildningen är en processinriktad utbildning med 28 utbildningsdagar/år. Jag gick min utbildning mellan 2010-2014.

Yochanan Rywerant var från Israel levde 1922-2010. Han var Feldenkrais trainer och nära medarbetare till Moshe Feldenkrais under 13 år. Han utvecklade metodens pedagogik, särskilt inom området Funktionell Integrering och han har skrivit tre böcker.

Han ledde tre Feldenkraisutbildningar i Sverige under åren 1986-1995 och därefter en trainerutbildning 1994-1995. I sitt hemland Israel ledde han senare både grundutbildningar och trainerutbildningar fram till sin död.   

Allmänt om Feldenkraismetoden

”Vår förmåga att utvecklas är vår största tillgång!”

Feldenkraismetoden skapades på 1950-talet av en israelisk vetenskapsman som hette Moshe Feldenkrais. Han var aktiv utövare av judo och det var när han skadades sitt knä som han började utforma denna metod.

Metoden bygger på att man ska bli medveten om sina rörelser och hur vårt nervsystem jobbar med våra muskler. När du gör Feldenkraisövningar så ökar du din medvetenhet om hur du rör dig och hur du använder din kropp. Detta hjälper dig att hitta och minska på spänningar och smärta i kroppen. Genom att göra dessa olika rörelser så kan hjärnan och nervsystemet hittat tillbaka till alla smidiga rörelser som du kunde göra som barn. Visst låter det härligt!

För bästa resultat ska du sträva efter att göra rörelserna:

  • På ett nyfiket och upptäckande sätt.
  • Med lätthet, utan tvång och smärta.
  • Långsamt och mjukt.
  • Utan prestation och jämförande.
  • Genom att tänka på HUR du gör rörelsen och inte ATT.
  • Använd dig av metodens ”tänk” i vardagslivet!

Man kan utöva metoden på två sätt:

  1. Genom att göra individuella övningar i grupp. Du blir guidad av läraren att göra olika små, långsamma och mjuka rörelser. Jag guidar dig i hur de är tänkta att göras och så gör du dem efter din förmåga och känsla. Du har kunskap om din kropp.
  2. Enskild lektion, då ligger man med kläderna på på en massagebänk och jag rör olika kroppsdelar i olika små och mjuka rörelser och jag ”pratar” med ditt nervsystem genom muskler och skelett. Du är passiv/följer med och känner in vad jag erbjuder för nya olika rörelser som du kanske inte kommer ihåg att du kan längre, men du kunde kanske dem när du var liten. 

Ja metoden passar faktiskt alla. Det låter lite klyschigt kanske men faktum är att eftersom metoden bygger på att du själv hittar din egen nivå att göra rörelserna på så finns det inget som är för svårt eller för jobbigt.

Metoden passar dig som har värk eller ”bara” känner dig stel och orörlig. 

Den passar även dig som utför någon sport som till exempel ridning där det krävs mycket koordination och kroppskännedom.

Moshe Feldenkrais föddes 1904 i Ukraina och emigrerade som tonåring till nuvarande Israel. I tjougårsåldern flyttade han till Paris för att studera. Han tog en ingenjörsexamen och doktorerade sedan i fysik och arbetade som forskningsassistent åt Joliot-Curie (som blev Nobelpristagare i kemi år 1935).

Tillsammans med Jigoro Kano, den moderna judons grundare, introducerade Moshe judon i västvärlden och han blev också en av de första européerna att få svart bälte.

Under andra världskriget tvingades Moshe fly till England. Under 1940-talet arbetade som forskare. 

Moshe utvecklade Feldenkraismetoden med inspiration av fysik, ingenjörsteknik, judo och människans utveckling. Idéer och inspiration kom från systemteori med cybernetik, neurofysiologi och antropologi.

Han undervisade i Israel, Europa och i USA samt skrev flera böcker. Han undervisade många olika grupper av människor allt från barn med olika handikapp till musiker. Han  fortsatte att utveckla metoden fram till sin död 1984.

Yochanan Rywerant var från Israel och levde mellan 1922-2010. Har akademiska examen i matematik och fysik.

Han har lång utbildning inom Feldenkraismetoden och var assisterande lärare till Feldenkraismetodens grundare Dr. Moshe Feldenkrais under 15 år och medverkade vid alla hans utbildningar i USA. Yochanan höll själv den allra första utbildningen av Feldenkraispedagoger i Sverige 1986. Han medverkade även i utbildningar i USA, Canada, Israel och Europa fram till sin död 2010. Han är författare till flera böcker, ex: The Feldenkrais Method Teaching by Handling och The Feldenkrais Method- teaching with the hands.