Minska onödig ansträngning och fungera med bättre flexibilitet

Som barn har vi tillgång till ett brett rörelsespektra. Med tiden så begränsas detta ofta och av olika anledningar. 

Du känner dig kanske stel och spänd och har kanske till och med värk. Dina muskler är då oftast i obalans. Vissa muskler arbetar för mycket och andra för lite. Balans saknas. 

Vill du förändra detta?

Tanke

Intryck

Rörelse

Känsla

Om Feldenkraismetoden
Medvetenhet genom rörelse

”Vår förmåga att utvecklas är vår största tillgång!”

Moshe Feldenkrais

Feldenkraismetoden skapades på 1950-talet Moshe Feldenkrais, som var en israelisk fysiker som bland annat arbetade med flera nobelpristagare. Han var aktiv utövare av judo och det var när han skadades sitt knä som han började utforma denna metod. Han utbildade Feldenkraispedagoger över hela världen fram till 1980-talet fram till sin död 1984.

Metoden bygger på att man ska bli medveten om sina rörelser, hur vårt nervsystem jobbar, skelettet och våra musklers roll. Man kan göra gruppövningar eller få enskild lektion. Det är en fördel att använda sig av metodens ”tänk” i vardagslivets alla rörelser!

Om min utbildning

Jag har utbildat mig vid The Yochanan Rywerant school of Feldenkrais i Malmö. Lärare var Elisabeth Bloom som är leg. sjukgymnast, utbildad i Berlin. Hon är även vårdlärare samt auktoriserad Feldenkraispedagog. Av sin Feldenkraislärare Yochanan Rywerant är hon även utbildad trainer, dvs har rätt att utbilda nya pedagoger inom metoden. Elisabet är författare till boken Feldenkraismetoden förklarad, samt medförfattare till Feldenkraismetoden Att lära sig lära igen.

Utbildningen är en processinriktad utbildning med 28 utbildningsdagar/år. Jag gick min utbildning mellan 2010-2014.

Yochanan Rywerant var från Israel levde 1922-2010. Han var Feldenkrais trainer och nära medarbetare till Moshe Feldenkrais under 13 år. Han utvecklade metodens pedagogik, särskilt inom området Funktionell Integrering och han har skrivit tre böcker.

Han ledde tre Feldenkraisutbildningar i Sverige under åren 1986-1995 och därefter en trainerutbildning 1994-1995. I sitt hemland Israel ledde han senare både grundutbildningar och trainerutbildningar fram till sin död.   

Vanliga frågor om Feldenkraismetoden

”Vår förmåga att utvecklas är vår största tillgång!”

Feldenkraismetoden skapades på 1950-talet av en israelisk vetenskapsman som hette Moshe Feldenkrais. Han var aktiv utövare av judo och det var när han skadades sitt knä som han började utforma denna metod.

Metoden bygger på att man ska bli medveten om sina rörelser och hur vårt nervsystem jobbar med våra muskler. När du gör Feldenkraisövningar så ökar du din medvetenhet om hur du rör dig och hur du använder din kropp. Detta hjälper dig att hitta och minska på spänningar och smärta i kroppen. Genom att göra dessa olika rörelser så kan hjärnan och nervsystemet hittat tillbaka till alla smidiga rörelser som du kunde göra som barn. Visst låter det härligt!

För bästa resultat ska du sträva efter att göra rörelserna:

  • På ett nyfiket och upptäckande sätt.
  • Med lätthet, utan tvång och smärta.
  • Långsamt och mjukt.
  • Utan prestation och jämförande.
  • Genom att tänka på HUR du gör rörelsen och inte ATT.

Man kan utöva metoden på två sätt:

  1. Genom att göra individuella övningar i grupp. Du blir guidad av läraren att göra olika små, långsamma och mjuka rörelser. Se exempel film på hur en lektion kan gå till här: 
  2. Enskild lektion, då ligger man med kläderna på på en massagebänk och läraren rör olika kroppsdelar i olika små och mjuka rörelser.
  3. Du får ett förbättrat resultat om du sedan använder dig av metodens ”tänk” i vardagslivet!

Ja metoden passar faktiskt alla. Det låter lite klyschigt kanske men faktum är att eftersom metoden bygger på att du själv hittar din egen nivå att göra rörelserna på så finns det inget som är för svårt eller för jobbigt.

Metoden passar dig som har värk eller ”bara” känner dig stel och orörlig. 

Den passar även dig som utför någon sport som till exempel ridning där det krävs mycket koordination och kroppskännedom.

Vi är en grupp människor som alla är hemma hos oss själva, smidigt, skönt och tidsbesparande att inte behöva åka iväg för att göra Feldenkrais! Du kopplar upp dig via ett program som jag tillhandahåller som heter Zoom (läs mer exakt hur du gör i fliken ”hur fungerar det tekniska”.)

Jag ser och hör dig och sedan görs övningarna oftast liggande på golvet på ett liggunderlag eller yogamatta. Lektionerna kan också ibland göras stående eller sittande på en stol. 

 

KLÄDER:
Klä dig i mjuka och bekväma kläder. Ta på dig så mycket att du kan ligga stilla ett tag utan att frysa. Det ska kännas ombonat och mysigt. Om du fryser är det svårare för musklerna att slappna av och det blir även svårare att koncentrera sig.

Det är en fördel om du har ljusare kläder då ser jag dig lite bättre från datorn.

ÖVRIGA TILLBEHÖR:
Yogamatta eller vanligt liggunderlag. Badhandduk eller kudde är bra att ha tillhands. Filt eller matta under liggunderlaget är bra så det inte drar kallt från golvet.

Välj en plats där du kan vara ostörd och där det är lugnt, bekvämt och behaglig temperatur. Det är också bra om du har någon form av allmän belysning i taket eller bra golvlampa så att du syns bra.

Lektionerna sker som sagt online och hålls live av mig i ett webbvisningprogram som jag tillhandahåller som heter Zoom. 

Så här går det till:

  1. När du anmäler dig får du en länk av mig som du ska använda för att logga in.
  2.  Det är väldigt enkelt och smidigt att logga in, det är bara att klicka på en länk och sedan hämtas programmet. Det kostar ingenting för dig.
  3. När du loggat in syns du med bild och ljud (som du själv kan stänga av om du vill).
  4. Sedan ställer du tillsammans med mig in din webkamera så att hela du syns när du ligger ner på ditt liggunderlag.

Man bokar fyra lektioner åt gången. Det kostar 400 kronor. Det kan du betala via den här länken!

PROVA GRATIS EN GÅNG!
Jag erbjuder en gratis ”prova på gång” för att du ska få en upplevelse om hur det fungerar och om det känns intressant för dig.

Vill du anmäla dig till en prova på gång så klicka här på länken så skickar du ett mejl till mig och frågar om när nästa provlektion är.

Jag rekommenderar även att du som en uppstart/introduktion bokar in dig på en modul om fyra lektioner för att det tar lite tid att förstå och hitta en känsla i hur metoden fungerar!

Moshe Feldenkrais föddes 1904 i Ukraina och emigrerade som tonåring till nuvarande Israel. I tjougårsåldern flyttade han till Paris för att studera. Han tog en ingenjörsexamen och doktorerade sedan i fysik och arbetade som forskningsassistent åt Joliot-Curie (som blev Nobelpristagare i kemi år 1935).

Tillsammans med Jigoro Kano, den moderna judons grundare, introducerade Moshe judon i västvärlden och han blev också en av de första européerna att få svart bälte.

Under andra världskriget tvingades Moshe fly till England. Under 1940-talet arbetade som forskare. 

Moshe utvecklade Feldenkraismetoden med inspiration av fysik, ingenjörsteknik, judo och människans utveckling. Idéer och inspiration kom från systemteori med cybernetik, neurofysiologi och antropologi.

Han undervisade i Israel, Europa och i USA samt skrev flera böcker. Han undervisade många olika grupper av människor allt från barn med olika handikapp till musiker. Han  fortsatte att utveckla metoden fram till sin död 1984.

Yochanan Rywerant var från Israel och levde mellan 1922-2010. Har akademiska examen i matematik och fysik.

Han har lång utbildning inom Feldenkraismetoden och var assisterande lärare till Feldenkraismetodens grundare Dr. Moshe Feldenkrais under 15 år och medverkade vid alla hans utbildningar i USA. Yochanan höll själv den allra första utbildningen av Feldenkraispedagoger i Sverige 1986. Han medverkade även i utbildningar i USA, Canada, Israel och Europa fram till sin död 2010. Han är författare till flera böcker, ex: The Feldenkrais Method Teaching by Handling och The Feldenkrais Method- teaching with the hands.

Ca antal skelettben i kroppen
Ca antal muskler i kroppen
%
av vår vikt är muskler (ca)